مصاحبه با آقای دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی از اساتید مطرح رشته تکنولوژی آموزشی
18 تیر 1401
مصاحبه با آقای دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی از اساتید مطرح رشته تکنولوژی آموزشی

سلام آقای دکتر بسیار ممنونیم از اینکه که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید ضمن تشکر از شما ممنون می شوم بفرمائید به نظر شما وضعیت کنونی آموزش الکترونیکی دروه ابتدایی چگونه است؟

باسلام ضمن تشکر از دست اندرکاران همایش تولید محتوای الکترونیکی برای علوم و ریاضی، یکی از محورهای مهم این همایش ، طراحی و تولید محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان ابتدایی است متاسفانه خلا دانشی و مهارتی معلمان در جریان آموزش های مجازی در دوران کرونا در این رابطه به وضوح نمایان بود و محتوا های بارگزاری شده در پلتفرم شبکه آموزشی دانش آموزان یا شاد نتوانست مخاطبین خود را از نظر علمی و مهارتی راضی نماید. اگرچه عوامل متعددی در افت تحصیلی حداقل ۴۰ درصدی دانش آموزان ابتدایی می تواند اثر گذار باشد. نظام آموزشی نه تنها باید از پیشرفت افت تحصیلی جلوگیری کند بلکه باید در صدد جبران گذشته ها باشد تا از پیشرفت علمی به نسبت سایر کشورها عقب نمانیم.یکی از دلایل افت، نقص در تولید محتوای مناسب است.

آقای دکتر به نظر شما محتوای الکترونیکی در بهبود فرآیند یادگیری یاددهی-یادگیری چه نقشی دارد؟

  از مراحل مهم رشد شناختی دانش آموزان ابتدایی، مرحله عملیات عینی یعنی استفاده از کانال های حسی است این مرحله خصوصاً در دروس ریاضی و علوم که سطح انتزاع بالایی دارند ضروری تر است تولید محتوای الکترونیکی استاندارد شایانی به این مرحله از شناختی می نماید.  از مباحث مهم محتوای الکترونیکی، نوع محتوا می باشد که هر کدام قالب خاصی برای طراحی و تولید دارد از انواع محتوا ها می توانیم به کمک آموزشی ، خودآموز، تمرین ، بازی ، راهنمای معلم یادگیری اکتشافی و راهنمای والدین نام برد.

 از عناصر دیگر تولید محتوای الکترونیکی موضوع تعامل در سطوح و ابعاد مختلف می باشد از نظر سطوح تعامل می توانیم به تعامل خطی ساده، شاخه ای، سلسله مراتب، هرمی و شبکه های اشاره کنیم در خصوص ابعاد تعامل می توانیم به تعامل کاربر با محتوا ، کاربر با کاربر و معلم با کاربر و حتی معلم با والدین اشاره کنیم که همه این عناصر در اثربخشی محتوای الکترونیکی موثر است همچنین نوع آموزش یعنی آموزش حضوری، آموزش آفلاین ، آموزش آنلاین و محتواهای متناسب با آن هست که هر یک طراحی و اجرای خاصی را می طلبد اما تجربه دوران کرونا نشان داد که آموزش ترکیبی خصوصاً برای مقطع ابتدایی مناسب ترین آموزش ها است

 در مجموع برگزاری چنین همایش هایی و به اشتراک گذاشتن یافته های علمی و پژوهشی بسیار موثر می باشد خصوصاً در مقوله هایی مانند زیباشناسی و گرافیکی. بدون شک طراحی باید با تولید و سپس با پژوهش همراه باشد تا بتواند میزان اثربخشی طراحی را ارزیابی و برای طراحی های جدید از نقایص آن بکاهد.

 در پایان مجدد از شما ممنونیم که وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار دادید.

login