با شیوع ویروس کرونا، عرصۀ آموزش علی­رغم تعطیلی بسیاری فعالیت­های روزانه، حیات خود را در قالبی دیگر ادامه داد و بدین­ترتیب تدریس برخط و یادگیری الکترونیکی بر صدر نشست. اما این صدرنشینی به دلیل غافلگیر شدن سیستم سنتی آموزش، ضعف زیرساخت­ها، نقص و حتی فقدان دانش حرفه­ای معلمان و دانش­آموزان، چالش­های خرد و کلانی را نیز به­همراه داشت. از این رو اندیشه­ورزی مبتنی بر پژوهش و تأملی دوباره در وجوه متفاوت آنچه بر آموزش در این ایام گذشت، گریزناپذیر و ضروری است. وجهی از این بازنگری، با هدف دست­یابی به خزانه­ای از محتواهای الکترونیکی است که هر چند بی­تردید، جایگزین آموزش اصیل نیست، اما به سهم خود می­تواند چه در موعد «در کناری» کرونا و چه در موسم «بر کناریِ» آن، مکمل آموزش و مددرسان آموزگاران دورۀ ابتدایی، مربیان مراکز پیش­دبستانی، دانشجو معلمان دانشگاه­های فرهنگیان و دانشجویان علوم تربیتی و سایر عاملان تربیتی باشد.

از این رو با همت گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری گروه تکنولوژی آموزشی و انجمن علمی- دانشجویی آموزش و پرورش، برآنیم تا به بهانهِ برگزاری اولین همایش ملی تولید محتوای الکترونیکی برای علوم و ریاضیات دورۀ دبستان و پیش از دبستان، عرصۀ تولید محتوای الکترونیکی را باری دیگر و دیگرگونه بکاویم. در این مجال مبارک، با همراهی اساتید، دانشجویان، معلمان، پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه در شاخه­های مختلف علوم تربیتی، آموزش ریاضی و آموزش علوم، از دریافت مقالات علمی در بخش پژوهشی همایش استقبال خواهیم کرد. علاوه بر آن در بخش جشنواره تولید محتوای الکترونیکی در قالب ویدیو و بازی­ با هدف آموزش علوم و ریاضی به کودکان، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در هر دو بخش همایش و جشنواره، از آثار برتر تقدیر به عمل خواهد آمد. آخرالامر آنکه:

«ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید    هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند»

با مهر؛

زهرا رحیمی

عضو هیئت علمی گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی همایش